Najkrajšie piesočné pláže v Česku: Kde si užijete najlepšie kúpanie

Česká republika je krásna krajina, ktorá ponúka veľa úžasných...

Najlepšie knihy tohto leta: Ktoré z nich prečítate jedným dychom

Čítate radi? Potom pre vás máme tri zaujímavé tipy...

Zistite významy jednotlivých farieb a objavte silu ich použitia

Správne použitie farieb podľa feng shui dokáže s vašim...

Nevyhadzujte vylisované citróny. Poslúži vám ako najekologickejší pomocník v kuchyni

Akonáhle je citrón vytlačený, vyhodíme ho. Tu si prečítajte,...

Prekvapte svojich blízkych darčeky, ktoré ich potešia

Vianoce sú sviatky pokoja a mieru, a tiež stresu...

Ciest k udržateľnejšiemu šatníku je rad

Módna návrhárka, slow-fashion terapeutka a štylistka Kamila Vodochodská sa udržateľnosti módneho priemyslu venuje väčšinu svojej takmer dvadsaťročnej kariéry. V rozhovore vysvetľuje, prečo výraz „udržateľný“ radšej nahrádza priliehavejším „udržateľnejší“, ako by vlastne taký udržateľnejší šatník mal vyzerať a ako sa na cestu k nemu vydať.

Udržateľnosť je možná jedným z najskloňovanejších slov súčasnosti. Vy sama hovoríte, že „sustainability“ je vedľa slov „economy“, „money“ a „sex“ jedno z najfrekventovanejších slov podľa internetových vyhľadávačov. Čo je „udržateľnosť“ podľa Kamily Vodochodskej?

Najlepšie si asi udržateľnosť môžeme predstaviť ako zastrešujúci dáždnik všetkých ostatných výrazov a prístupov k zmysluplnejšiemu a zodpovednejšiemu správaniu k našej planéte a spoločnosti. Význam slova v skutočnosti nepopisuje žiadnu konkrétnu cestu alebo spôsob, ako na to. Je to skôr akýsi nositeľ hodnoty a potreby zmeny k lepšiemu v dlhodobejšom časovom horizonte, než je niekoľko sezón módnych kolekcií.

Podstatné je si uvedomiť, že nič 100% udržateľného takmer neexistuje. Potrebné nástroje, technológie a procesy, aby sme fungovali úplne bezo zvyšku a energeticky neutrálne, sme zatiaľ nevymysleli. Takže môžeme byť iba udržateľnejší. A udržateľnejších variantov a prístupov je konkrétne v móde veľa: od výroby na princípe cradle to cradle, tj v uzavretom výrobnom cykle od vstupu po výstup vr. návrate po použití späť do obehu v recyklovanej podobe, využitie organických alebo alternatívnych materiálov, lokálnych surovín a práce alebo aspoň obchod podľa pravidiel fair trade. Stačí mať chuť ich objavovať a skúšať, a nakoniec nájsť svoju vlastnú cestu – takú, ktorá bude najviac súznieť s vašimi ďalšími životnými postojmi a presvedčeniami. Možno už v niečom udržateľnejšie ste a ani o tom neviete. Udržateľnejšie je potrebné aj to, keď si radšej zaobstaráte konečne taký kabát, ktorý bude podľa vašich predstáv, vyrobený pre vás na mieru a bude naozaj hriať. Aj keď bude drahšia, vďaka kvalite a pocit, ktorý v ňom zažívate vám vydrží roky. Vo výsledku na tom okrem planéty často ušetríte aj vy.

Je určite treba aspoň čiastočne „zladiť slovník“, aby sme vedeli, čo si pri výbere tovaru všímať, a hlavne kde a prečo také kúsky vyhľadávať. Na štítkoch dnes už bežne nájdete množstvo takýchto označení as nimi súvisiacich certifikácií. Je dobré vedieť, čo sa za nimi skrýva a čo kúpou podporujeme. A či je to naozaj to, za čím hodnotovo stojíme, ale aj či nám daný produkt môže vlastnosťami materiálu, z ktorých je ušitý, ponúknuť to, čo očakávame.

Priblížite aspoň tie najfrekventovanejšie pojmy?
Udržateľnejšiu módu všeobecne spoznáte najčastejšie podľa označenia recyklovaná alebo organická. Líšia sa v tom, že recyklovaná móda má za cieľ znovupoužitie odpadových materiálov namiesto výroby nových, a organická móda zase pracuje s prírodnými materiálmi bez umelých alebo chemických prímesí. Líši sa aj proces pestovania suroviny. Typický príklad je certifikovaná bio bavlna. Prevažne s prírodnými materiálmi pracuje aj zero waste, kde okrem toho pri výrobe nevzniká žiadny alebo minimálny odpad. Výrobky fair trade sú zase zárukou férového zaobchádzania s ľuďmi, ktorí sa na výrobe daného produktu podieľali. Nákupom lokálnych kúskov podporíte slovenských výrobcov a znížite uhlíkovú stopu spojenú s dovozom. A mohla by som pokračovať. Všetky tieto prístupy pomáhajú planéte, ale každý trochu iným spôsobom. Mnoho značiek, nielen tých módnych, kombinuje hneď niekoľko rôznych prístupov. Všetkým, ktorí sa o udržateľnú módu zaujímajú alebo to ešte len zvažujú, odporúčam sledovať Sprievodcu udržateľnými nákupmi Westfield Chodov, kde sa téme venujeme z rôznych strán.

Všimli sme si totiž, že aj keď udržateľnejšie alternatívy svojich kolekcií ponúkajú stále viac módnych značiek, mnoho ľudí stále tápe a presne nevie, čo od týchto zmien čakať. Často totiž na širokú verejnosť pôsobí iba ako čisto marketingová stratégia na ulovenie zákazníkov. Nie vždy ale ide nutne o greenwashing. Vnútornú zmenu rad značiek naozaj do svojej produkcie postupne začleňuje ako nový štandard nielen vhodný, ale nutný pre módu 21. storočia.

Rozhodne nie. V skrini máme často množstvo kvalitných kúskov, na ktorých je možné stavať. Zo začiatku si stačí v kľude sadnúť a zamyslieť sa nad tým, ktoré veci sme vlani naozaj unesili, ktoré nám robia radosť, v ktorých sa cítime najlepšie a dokážeme s nimi kombinovať naprieč ostatnými kúskami v našej skrini. Tie sa stanú základom nášho budúceho šatníka. Udržateľnejšími variantmi ich môžeme dopĺňať a výhľadovo aj cielene nahrádzať. Základom je ale neobstarávať nič, čo skutočne nevynosíme. Emočným a unáhleným nákupom, hoci v zľavách, už odzvonilo (smiech). Na jednorazové akcie je potom vždy možné niečo si požičať.

Sami spotrebitelia ale stoja za pomerne malou časťou globálnych emisií. Má to celé podľa vás vôbec zmysel?

Aj ja sama som si prešla neľahkou dobou pochýb, či to, v čo verím, môže priniesť zmenu a má zmysel. Po takmer 10 rokoch intenzívnej práce na osvete a vzdelávaní ako samého seba, tak verejného i odborného publika je niekedy ťažké vidieť jasné čísla. Tá ukazujú, že dopady našich nákupných návykov a výrobno-technologických procesov módneho priemyslu sme nezastavili ani nezastavíme. Môžeme ich ale aspoň skúsiť spomaliť.

Podľa mňa svet nepotrebuje pár ľudí, ktorí budú žiť 100% udržateľne, ale milióny tých, ktorí začnú neodkladne svoje konzumné správanie meniť aspoň o kúsok. Spätne tým budú vytvárať tlak práve na tie spoločnosti, ktorým sú princípy a hodnoty udržateľného vývoja a stav planéty a celej spoločnosti ľahostajné. Dôležité je urobiť prvý krok a je úplne jedno, či sa k nemu odhodláte na víkendovom jogovom kurze, alebo v kabínke konfekčného reťazca.

spot_imgspot_img